Plenkovićev trbuhozborac od mogućih 216 dobio tek 12 glasova i postao PR-ovac godine?!

Marko Milić, glasnogovornik vlade Andreja Plenkovića i član Predsjedništva Odbora za informiranje, informatizaciju, medije i digitalno društvo HDZ-a, proglašen je najboljim hrvatskim političkim PR-ovcem

Riječ je o nagradi “Megafon 2019” koja mu je uručena na 12. Weekend Media Festivalu (WMF) u Rovinju. Naime, temeljem ankete koju je trebalo ispuniti 216 novinara, Milić je dobio svega 12 glasova, što je bilo dovoljno da mu se uruči nagrada, da je Milić javno primi i zahvali novinarima, a da se HDZ na svojim službenim stranicama pohvali kako ima najboljeg političkog PR-ovca. 

Za Milića su glasali – anonimni “vodeći” novinari 

No nije to jedina nelogičnost izbora glasnogovornika vlade i člana HDZ-a za najboljeg političkog PR-ovca. Tu je i činjenica da su ga “birali” ljudi koji nisu ni znali da su u žiriju, ali i da su se nominirala imena iz jedne branše, a dodjeljivale nagrade iz sasvim druge.

No, krenimo redom.

Krajem kolovoza na mailove novinara stigla je obavijest o online anketi u kojoj je stajalo: 

“Weekend media festival u suradnji s agencijom Ipsos provodi istraživanje o zadovoljstvu novinara suradnjom s glasnogovornicima/ odjelima za odnose s javnošću javnih institucija (Vladine institucije, Sabor, ministarstva, jedinice lokalne samouprave..). Istraživanje je kratko i zanimljivo te će rezultati u obliku panel diskusije biti prikazani na ovogodišnjem Weekend media festivalu. Pozivamo Vas da svojim odgovorima podržite istraživanje koje je u potpunosti anonimno.”

Radilo se o nekoliko pitanja koja su bila općenitog tipa, a u kojima se od novinara tražilo, između ostalog, da ocijene što im je najbitnije kod službe odjela za odnose s javnošću od točnosti, brzine i dostupnosti te što im je kod traženja informacija više ili manje bitno. 

Koji su kriteriji za izbor 216 novinara? 

Kako nam je potvrđeno, anketni upitnik odaslan je na 216 e-mail adresa novinara. Iz WMF-a tvrde da su urednici predlagali imena novinara iz svojih redakcija koji su najčešće u komunikaciji s ljudima zaduženima za komunikaciju u državnim institucijama i političkim strankama. 

U samoj anketi, koja je stizala mailom, naglašeno je kako će odgovori novinara biti anonimni te da je sve u svrhu istraživanja odnosa novinara s odjelima za odnose s javnošću. Na kraju se od 216 novinara odazvalo njih samo 52. 

Kada je dva dana prije objave rezultata za najbolje PR-ovce odaslana obavijest kako je poznato pet “finalista”, od kojih će se birati jedan, počela su se postavljati pitanja. 

Novinari koji prate vladu komentiraju i glasnogovornike po županijama i općinama?

“Među najboljim hrvatskim političkim PR-ovcima su (abecednim redom): Maro Alavanja iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, Ivana Crnić iz Ureda predsjednice, Marina Mandić iz Ministarstva unutarnjih poslova, Marko Milić iz Ureda predsjednika Vlade i Vanja Ovčar iz Ministarstva gospodarstva, a samo će jedan odnijeti titulu najboljeg koji će uz podršku Akademije za politički razvoj biti proglašen na Weekend Media Festivalu”, stajalo je obavijesti WMF-a. Naime, svi PR-ovci, a zapravo je riječ o glasnogovornicima, dolaze iz javnog sektora pa su se počela postavljati pitanja o kakvom je zapravo izboru riječ. 

Naime, WMF je iskoristio anketno pitanje “S kojim glasnogovornicima/voditeljima odjela za odnose s javnošću javnih institucija kao što su Vlada, ministarstva, Sabor, Ured predsjednice, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, političke organizacije i slično smatrate da najbolje surađujete?” za izbor najboljeg političkog PR-ovca. 

Na kraju za Milića 12 glasova, a za ostale se ne zna

Naime, u toj anketi novinari su trebali dopisati imena glasnogovornika. Na to pitanje otvorenog tipa novinari su odgovorili s ukupno 41 imenom, a ime Marka Milića navelo je 28,84 posto ispitanika. Barem tako kažu iz WMF-a. Ako je to točno, to znači da je za Milića glasalo oko 12 novinara. 

“Vodeći hrvatski novinari koji prate rad Vlade, ministarstava, Hrvatskoga sabora i Ureda predsjednice izabrali su najbolje hrvatske političke PR-ovce, a prvu nagradu ‘Megafon 2019.’ na 12. Weekend Media Festivalu dobio je Marko Milić iz Ureda predsjednika Vlade”, stajalo je u službenom priopćenju WMF-a. 

Koliko su ostali glasnogovornici dobili glasova, ostat će tajna jer organizatori ankete ne žele odavati taj podatak. 

Tražili glasnogovornike, a birali političkog PR-ovca?

Osim što novinari nisu bili obaviješteni kako je anketa ujedno i izbor “političkog PR-ovca”, sporna je i činjenica da se u pitanju tražio glasnogovornik, a dobio najbolji u sasvim drugoj kategoriji. Glasnogovornik komunicira s medijima, odnosno novinarima, dok politički PR-ovac to ne radi, već savjetuje klijenta i radi strateški plan te reagira u političkim krizama. 

Politički PR strateška je funkcija koju, primjerice, u HDZ-u odrađuje Robert Kopal. To su dva sasvim odvojena posla i funkcije. Uostalom, kako bi organizatori objasnili da je nagradu za najbolji politički PR umjesto Milića, dobio netko iz Ministarstva unutarnjih poslova, odnosno policije

Na izravan upit zašto se tražio glasnogovornik, a birao politički PR-ovac, organizatori iz WMF-a nisu nam znali odgovoriti. No, kažu nam, namjerno novinarima nisu javili da se temeljem odgovora dobivaju nagrade za PR-ovce “jer to može utjecati na odgovore”.

Za novinare je bolje da ne znaju 

“U pitanju u anketi jasno se tražilo ime osobe. Metodološki se u anketnim pitanjima nikada ne spominju nagrade, jer to može utjecati na odgovore ispitanika, a komunikacijski je od početka jasno bilo istaknuto za što će se koristiti rezultati ankete: prva objava je medijima (pa tako i Index.hr-u) poslana 15. srpnja, a druga 18. rujna”, kažu nam iz WMF-a. 

Isto tako naglašavaju da je priopćenje u kojem je bilo navedeno kako će na temelju ankete među hrvatskim novinarima biti proglašen ona/onaj kojega novinari izaberu za najboljeg bilo poslano u najavi svim redakcijama i dostupno na stranici WMF-a, a rezultati ankete prikazani su u sklopu panel diskusije “Svi predsjednikovi ljudi”. 

No činjenica ostaje da u pozivu na ispunjavanje ankete to nije bilo ne samo jasno naznačeno nego nije bilo ni spomenuto. Na kraju, Plenkovićev glasnogovornik izabran je u takvoj anketi i to s vrlo mršavim brojem glasova. 

Nagrade za radnike u javnoj upravi koji obavljaju posao

“Na pitanje otvorenog tipa novinari su odgovorili s ukupno 41 imenom, a ime Marka Milića navelo je 28,84% ispitanika. U anketi je jasno bilo istaknuto kako je anonimna i da će se prikupljeni podaci prezentirati kao postotci i frekvencije odgovora”, kažu nam na kraju iz WMF-a. 

Isto tako, iz anketnog pitanja, koje je bilo pokriće za izbor najboljeg, zapravo se tražio onaj koji najbolje surađuje s novinarima, odnosno odgovara na pitanja, javlja se na telefon/mobitel ili odgovara na mailove. To bi značilo da se nagrađuje onaj koji zapravo samo obavlja ono što mu je u opisu radnog mjesta.

Činjenica da je na kraju za najboljeg izabran glasnogovornik vlade, i to temeljem glasova “vodećih novinara”, vrlo je kontradiktorna. Naime, Plenkovićeva vlada jedna je od najnetransparentnijih vlada, institucijama ne daje dokumente, a hrvatskoj javnosti ne odgovara na aktualna pitanja. Redakcija Indexa odaslala je najmanje 15 upita u ured glasnogovornika vlade u posljednjih godinu dana a da nije dobila nijedan odgovor. Sam glasnogovornik vlade Milić redovno je nedostupan kada ga na telefon zovu novinari Indexa. Kako smo istražili, jednak je ignorantski odnos Milića i prema kolegama u drugim redakcijama kada su u pitanju istraživačke teme.

PR-ovska pljuska istraživačkom novinarstvu

Stoga je izbor Milića neprihvatljiv, a činjenica da su pokriće za Milićevu nagradu “vodeći novinari” predstavlja pravu pljusku za istraživačke novinare koju su nam, ovog puta, zalijepili iz PR branše.(Index)

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here