Zašto Amerikanci nadlijeću Omiš?

Omišani su sinoć ostali zatečeni nakon što ih je negdje nakon 20 sati prestrašila neobična letjelica, koja je velikom brzinom proletjela svega nekoliko metara iznad krovova kuća.

Kako to i obično bude, krenula su nagađanja o čemu se radi. Kako doznajemo iz Centra 112, riječ je o vojnoj vježbi koju izvodi posada američkog vojnog aviona koji sudjeluje u vojnim vježbama američkog i hrvatskog ratnog zrakoplovstva na Zemuniku. Vježbe bi trebale završiti do početka idućeg mjeseca. Potvrđeno je da se radi o višenamjenskom vojnom zrakoplovu V-22 Osprey, koji je projektiran za obavljanje misija kao dugodoletni helikopter i zrakoplov s velikom putnom brzinom.

Nastanak hibrida

Osprey je nastao iz kao pokušaj da se riješi vrlo očit problem s kojim se susreću sve vojske svijeta.Helikopteri mogu poletjeti i sletjeti okomito na pistu, kao i lebdjeti u zraku. Iako je ovo očita prednost ovih relativno malih letjelica, problem je mala brzina kojom se kreću. Zanimljiv dizajn Ospreyja nastao je kao reakcija na iransku talačku situaciju iz 1980. godine kada je operacija “Orlova kandža” rezultirala neuspjehom spašavanja 52 diplomata iz ambasade u Teheranu. Razlog tome velikim dijelom ležao je u korištenju helikoptera za transport koji su trošili previše goriva. Prlikom tankavanja došlo je do sudara jednog od helikoptera i zrakopolova tankera. Ukratko osmero ljudi je izgubilo život, a tadašnji predsjednik SAD-a, Jimmy Carter morao je priznati debakl. Nakon incidenta američka vojska je željela nešto što će moći sletjeti kao helikopter, ali i letjeti kao zrakoplov. Ministarstvo obrane tada je raspisalo natječaj za novim, još fleksibilnijim tipom letjelice koji se kasnije pretvorio u projekt čije je čedo upravo 72 milijuna dolara vrijedan – Osprey. Ovu ideju su ostvarili tako da su na vrhove krila zrakoplova postavili dva ogromna motora s propelerima koji su se zaretali. Kad bi motor i propeler došli u položaj okomit na tlo. avion bi se podigao u zrak poput helikoptera. Nakon polijetanja bi, zakretanjem motora s propelerima u vodoravni smijer, mogao postići brzine leta većio od onih koje postiže helikopter. Maksimalna brzina koju dostiže je 565 km/h, ali realnija je ona od 450 km/h. Osprey je do sad viđen u borbama u Iraku, Afganistanu i širom Afrike, a bilo je i govora da ih žele i Izrael i Japan.

Spektakularan, ali promašaj

Ali bez obzira na zanimljiv dizajn, vojni analitičari ovaj gotovo 100 milijuna dolara vrijedan zrakoplov i dalje proglašavaju “letećim smećem”. Na kraju su se pokazali kao inferiorni helikopterima koje su pokušali zamijeniti, a V-22 je nankon problematične razvojne faze ubio 30 ljudi samo između 1991. i 2000. godine.

Službeno. V-22 je sposoban ia široki raspon misija, uključujući napad, potragu i spašavanje, logističke evakuacije i spašavanje ranjenika. U stvarnosti nije sve tako sjajno. Domet mu je dosta manji od onog na papiru, a problem mu rade i rezervni spremnici goriva koje nosi. U tom slučaju može nositi 15 vojnika s opremom. Gotovo je nemoguće sletjeti s njim u situacijama smanjene vidljivosti. Ovi i mnoštvo drugih problema ga ipak čine manje sigurnim od konvencionalnih helikoptera. (Slobodna Dalmacija)

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here